Jazda na rowerze to jeden z ulubionych sposobów na spędzanie wolnego czasu zarówno wśród dorosłych, jak również wśród dzieci i młodzieży. Nieodłączną częścią beztroskiego dzieciństwa są rowerowe eskapady w nieznane. Jazda na rowerze to również doskonały sposób na utrzymanie naszego ciała w dobrej kondycji. Jakie korzyści dla naszego zdrowia płyną z jazdy na rowerze? Jakich błędów unikać, o czym należy pamiętać?

Rower jest dobry na wszystko

Jazda na rowerze jest aktywnością nieinwazyjną, nie obciążającą układu szkieletowego. Uprawiana z umiarem i rozwagą przynosi wiele korzyści dla naszego zdrowia. Są to między innymi:

·      poprawa sylwetki, wzmocnienie mięśni nóg, przedramion i brzucha

·      utrata zbędnych kilogramów - wolna jazda, bez zbędnego wysiłku, to wydatek energetyczny około 300 kcal/godzinę

·      poprawa kondycji stawów kolanowych

·      poprawa wydolności krążeniowo-oddechowej

·      zwiększenie poziomu endorfin, lepszy stan psychiczny

·      lepsze dotlenienie organizmu, spowolnienie procesów starzenia

·      polepszenie jakości snu

·      mniejsze ryzyko zachorowania na osteoporozę.

Jakich błędów należy unikać, jeżdżąc na rowerze?

Pomimo wielu niezaprzeczalnych korzyści dla naszego zdrowia, popełnianie błędów (szczególnie przez niedoświadczonych rowerzystów) może przysporzyć więcej szkody niż pożytku. Oto podstawowe błędy rowerzystów:

·      źle ustawiona wysokość siodełka - zmniejsza wydajność pedałowania oraz może powodować ból pleców i zwiększać ryzyko kontuzji kolan

·      niewłaściwe, zbyt lekkie ubranie - należy pamiętać, że w czasie jazdy wiatr owiewający rowerzystę, potęguje uczucie chłodu

·      podejmowanie jazdy na rowerze bez wcześniejszej rozgrzewki - prowadzi to do powstawania zakwasów

·      jazda bez kasku ochronnego

·      wybór trasy niedopasowanej do kondycji i umiejętności

·      złe przygotowanie techniczne sprzętu (brak sprawnych świateł, klaksonu).

Co zabrać ze sobą?

Przejażdżka rowerowa powinna być przyjemnością samą w sobie. Warto więc pamiętać o zabraniu ze sobą kilku dodatkowych rzeczy, które mogą nam się przydać w trasie:

·      mały zestaw naprawczy

·      bidon z napojem izotonicznym

·      batony proteinowe lub inne energetyczne przekąski

·      okulary przeciwsłoneczne, kurtka przeciwdeszczowa

 

·      licznik kilometrów.