Z półek sklepowych coraz częściej kuszą nas produkty „light”, obiecujące pomoc w pozbyciu się dodatkowych kilogramów bez utraty dobrego smaku. Ale czy są one w pełni zdrowe i czy powinniśmy po nie sięgać?

Chemia zamiast tłuszczu

Aby obniżyć kaloryczność produktów, producenci zazwyczaj redukują zawartą w nich ilość węglowodanów oraz – przede wszystkim – tłuszczy. Zamiast tego, trafiająca na nasz talerz, żywność „wzbogacana” jest przeróżnymi substancjami chemicznymi. To te wszystkie numerki, poprzedzone literą E, które znane są konsumentom czytającym etykiety. W ten sposób w składzie zaszyfrowane są wszelkie emulgatory, konserwanty oraz barwniki. Należy pamiętać, że organizm potrzebuje tłuszczy do prawidłowego funkcjonowania i unikanie go za wszelką cenę nie będzie dobrym pomysłem. Jeśli naturalne tłuszcze zastąpimy w diecie ich chemicznymi odpowiednikami, działanie naszego metabolizmu może zostać zaburzone. Doprowadzi to do przyrostu wagi, a nie jej utraty. Innym skutkiem ubocznym drastycznego ograniczenia tłuszczy w diecie mogą być także częste biegunki.

Słodziki zamiast cukru

Chcąc zrzucić niepotrzebne kilogramy, każdy z nas stara się wystrzegać przede wszystkim cukru. Aby nie rezygnować ze słodkich napojów gazowanych, sięgamy wówczas po te z dumnym zerem na etykiecie. Zero kalorii, zero problemów? Nie do końca. W składzie niemal każdego z tych napoi obecny jest aspartam. Powodzenie aspartamu jako zamiennika cukru wynika z faktu, iż jest on od niego dużo słodszy. Do napoju wystarczy zatem dodać niewielką dawkę aspartamu, aby ten stał się tak słodki jak stojący obok na półce napój z pełną zawartością cukru. Okazuje się jednak, że aspartam ma dokładnie taką samą wartość energetyczną, co biały cukier. Jeden gram aspartamu ma zatem tyle samo kalorii, co jeden gram cukru. Mało kto wie, że po spożyciu aspartamu, w naszym organizmie wytwarzany jest metanol. Ten związek chemiczny powszechnie uznaje się za truciznę! Przedawkowanie metanolu może powodować zaburzenia wzroku, a w skrajnych przypadkach nawet śmierć. Do innych negatywnych skutków picia napojów dosładzanych aspartamem zaliczamy między innymi: nudności, bóle głowy, bezsenność czy częstoskurcz serca.

Ładna figura czy zdrowie?

Większość z nas marzy o tym, aby mieć szczupłą sylwetkę. Spożywanie produktów „light” nie jest jednak dobrym sposobem na osiągnięcie takiego efektu. Rezygnując z tłuszczy zaburzamy działanie naszego organizmu, a zastępując cukier aspartamem, możemy narazić się na bezsenność lub choroby serca. Uważajmy zatem na produkty „light”. Poszukajmy lepszych sposobów na zachowanie ładnej figury, bez uszczerbku na zdrowiu.