Zdrowe i białe zęby to uroda naszego uśmiechu. Aby był piękny do późnych lat, należy odpowiednio zadbać o zęby. Oprócz przestrzegania higieny jamy ustnej, niemniej ważna jest prawidłowo dobrana dieta. Dla zdrowych zębów konieczne jest spożywanie posiłków o dużej zawartości wapnia i witamin.

Dieta dla zdrowych i białych zębów

Produkty mleczne - wzmocnienie zębów

Produkty mleczne to przede wszystkim źródło wapnia. Jest on niezbędnym minerałem stanowiącym budulec dla dobrej struktury zębów. W grupie tej najbardziej sprawdzą się jogurty naturalne, maślanka oraz kefir. Wskazane jest również spożywanie żółtych serów, podnoszących szybko i na długo pH płytki nazębnej, co ogranicza ryzyko rozwoju próchnicy i zapalenia dziąseł.

Ryby - twarde zęby i mineralizacja szkliwa

Ryby, zwłaszcza tłuste, są źródłem wapnia, fosforu, witaminy D oraz kwasów Omega-3. Składniki te regulują prawidłową gospodarkę wapniowo-fosforanową, wspomagają przyswajanie wapnia mającego kluczowe znaczenie dla twardości zębów oraz mineralizację szkliwa.

Owoce dla zdrowych i białych zębów

Idealny owoc dla zachowania zdrowych zębów to jabłko. Nie zawiera zbyt dużej ilości cukrów ani kwasów mogących być przyczyną rozwoju próchnicy. Oprócz dostarczenia cennego składnika, przede wszystkim kwasu jabłkowego wybielającego zęby, oczyszcza również jamę ustną. Jego zaletą jest także brak drobnych pestek, które mogą zalegać w szczelinach międzyzębowych, a nawet kaleczyć dziąsła.

Innym wskazanym owocem są truskawki. One również zawierają dużą ilość kwasu jabłkowego wybielającego zęby, a poza tym zapobiegają osadzaniu się kamienia nazębnego. Ze względu na swoje właściwości oczyszczające oraz regenerujące okażą się również pomocne przy zapaleniach dziąseł.

Warzywa a zdrowe zęby

Twarde warzywa, zwłaszcza gryzione na surowo, stanowią swoisty masaż dla dziąseł, co zapobiega ich chorobom. Usuwają osad i kamień nazębny, zapobiegając rozwojowi próchnicy i chorobom przyzębia. Nie narażają szkliwa zębów na szkodliwe działanie kwasów i cukrów. Polecane będą zwłaszcza marchew, rzodkiewka, kalarepka, oraz brokuły, które będąc również źródłem koenzymu Q10, mającego wpływ na procesy energetyczne organizmu, zapobiegają rozwojowi bardzo groźnej choroby przyzębia, jaką jest paradontoza.

Czego unikać dla zdrowych zębów?

Grupą najbardziej niewskazaną są słodycze. Zawarty w nich cukier stanowi główną pożywkę dla bakterii wywołujących choroby dziąseł i zębów. Ograniczając ich spożycie, zmniejszamy zagrożenie dla zębów. Inną grupą wpływającą negatywnie na zdrowie zębów będą tzw. produkty wysoko przetworzone. Zawierają one dużą ilość konserwantów, sztucznych barwników i różnego rodzaju polepszaczy uszkadzających szkliwo, a po przylepieniu się do zębów utrudniających ich naturalne oczyszczenie przez ślinę.

Picie mocnej herbaty oraz kawy poza demineralizacją szkliwa przyczynia się również do braku estetycznego ich wyglądu, powoduje bowiem osadzanie się brzydkiego brunatnego osadu niemożliwego do usunięcia samym umyciem zębów.

Warto dla zachowania zdrowych, białych zębów i pięknego uśmiechu zastosować się do wskazań dietetycznych pomocnych w zapobieganiu chorób zębów. Przyczyni się to również do naszego dobrego samopoczucia, bowiem zdrowe zęby mają znaczący wpływ na zdrowie całego organizmu.