Zdrowe odżywianie ma wiele zalet - przede wszystkim dla naszego zdrowia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Jednak każda osoba, która musiała przestawić swój tryb życia i nauczyć się zdrowych nawyków doskonale wie, że nie jest to proste zadanie. Zdarza nam się przecież, że dajemy sobie dyspensę i zaglądamy do fast-foodu czy objadamy się czekoladą. Gdyby jednak pewne nawyki zostały nam przekazane już w najmłodszych latach, takie sytuacje prawdopodobnie nie miałyby miejsca. Warto przekazywać swoim dzieciom wiedzę na temat wartościowego jedzenia i zrównoważonego trybu życia. Najlepiej zacząć od najmłodszych lat.

Woda zamiast soczków

Wielu rodziców, którzy pragną, by ich dzieci odżywiały się zdrowo, podkreśla znaczenie wody jako najlepszego napoju. Jeśli od samego początku będziemy dawać dziecku czystą wodę (ewentualnie z cytryną bądź innymi owocami), malec szybko nauczy się, że jest to najlepszy sposób na zaspokojenie pragnienia. Soczki w kartonikach częściej składają się z samego cukru, niż jakichkolwiek owoców, dlatego nie warto przyzwyczajać dziecka do tego typu napojów. Pamiętajmy, że cukier jest uzależniający, a podawanie go dziecku w dużych ilościach może powodować nie tylko otyłość, ale także problemy z koncentracją.

Dbajmy o własną dietę

Jeśli dziecko nie znajdzie w domu ciastek, czekolady czy gotowych produktów o składzie pełnym konserwantów, samodzielnie raczej po nie nie sięgnie. Jeśli sami pokażemy, że przykładamy dużą wagę do prowadzenia odpowiedniego trybu życia, nasza pociecha zacznie nas w tym naśladować. Warto jednak pamiętać, że zasady dotyczące zdrowego odżywiania powinny dotyczyć nas w tym samym stopniu, co dziecka.

Różnorodnie od najmłodszych lat

Jeśli chcemy, by nasze dziecko wyrobiło sobie zdrowe nawyki, powinniśmy pokazywać mu, jak wiele do zaoferowania ma wartościowa żywność. Postarajmy się zatem, by malec już od najmłodszych lat smakował wszystkiego, co znajduje się w naszym domu. Warzywa, owoce, kasze - kiedy tylko pojawią się ząbki, nie ograniczajmy się i pozwólmy dziecku smakować. W ten sposób dowiemy się, co lubi, a czego lepiej unikać.

Jedzenie do szkoły

Szkolne sklepiki to zmora wielu rodziców. Nic dziwnego - często to właśnie tam dziecko odkrywa smak chipsów czy słodzonych napojów. Zadbajmy zatem o to, by nie musiało ono sięgać po dostępne w sklepiku produkty. Odpowiednio zróżnicowany posiłek, w którym znajdą się nie tylko kanapki ale także coś słodkiego, to idealny sposób na odwrócenie uwagi dziecka od sklepiku. Pamiętajmy, by śniadanie było jak najbardziej zróżnicowane. Nie bójmy się nudy, dołączajmy do lunch boxa kolorowe warzywa i świeże owoce. A jako przekąskę zawsze możemy zostawić w plecaku zdrowe ciasteczka bez cukru czy chipsy z suszonych owoców.