Według statystyk około 90% Polaków cierpi na niedobór witaminy D3, a niektórzy z nich nawet nie zdają sobie z tego sprawy. Witamina D3 zwana jest "witaminą życia". Jej niedobór może bardzo negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie całego organizmu. Dlatego przyjmowanie jej w odpowiednich dawkach jest niezwykle ważne dla naszego zdrowia.

Czym jest witamina D3?

Witamina D3 jest jedną z najważniejszych dla organizmu witamin. Produkowana jest w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Organizm potrafi sam produkować witaminę D3 z cholesterolu poprzez oddziaływanie promieni ultrafioletowych na skórę. Wystarczy, że każdego dnia latem oraz wiosną wystawimy skórę na słońce, chociaż na 20 minut, wtedy dzienna dawka witaminy zostanie dostarczona organizmowi. W przypadku korzystania z jakiegokolwiek filtru UV, przyswajalność witaminy D3 przez skórę będzie dużo mniejsza. Niedobór tej witaminy może nieść ze sobą bardzo negatywne skutki. Może prowadzić do rozwoju infekcji na skutek osłabionego układu odpornościowego, do zaburzeń metabolizmu oraz zaburzeń integralności materiału genetycznego. Niedobór witaminy D3 powoduje zwiększenie ryzyka zachorowania na nowotwór, zaburza gospodarkę węglowo-tłuszczową, co może prowadzić do cukrzycy typu 2. Również zwiększa się ryzyko wystąpienia udaru mózgu, zawału serca, a także zwiększa się ryzyko zachorowania na choroby układu sercowego i mięśniowego. Witamina D3 zapobiega rozwojowi krzywicy u dzieci, wpływa na prawidłowy rozwój układu odpornościowego, poprawia kondycję mięśni i kości, ułatwia wchłanianie wapnia i fosforu oraz pomaga w utrzymaniu zdrowia naszych zębów.

Dlaczego w okresie zimowym należy przyjmować witaminę D3?

Nasz organizm nie potrafi samodzielnie wyprodukować witaminyD3. Dlatego zimą oraz jesienią, kiedy trudno jest pozyskiwać ją ze słońca, dobrze jest uzupełniać ją z innych źródeł i korzystać ze zdobyczy medycyny. Dlatego zaleca się podawanie tej witaminy w postaci suplementów. Najlepiej przyjmować je w terminie od października do marca, wtedy promieni słonecznych jest najmniej. Bardzo ważne jest, aby podawać tę witaminę swoim dzieciom od pierwszych dni życia. Ma to bardzo duże znaczenie w profilaktyce krzywicy. Szczególnie zaleca się stosowanie witaminy D3 kobietom w ciąży, ponieważ zapobiega zachorowaniu na cukrzycę ciążową i zmniejsza ryzyko wystąpienia infekcji. Również osoby starsze powinny pamiętać o przyjmowaniu witaminy słońca, ponieważ wraz z wiekiem następuje osłabienie przyswajania witaminy D3 w sposób naturalny. Zalecana dzienna dawka u niemowląt to 400 IU, natomiast u osoby dorosłej jest to 1000 IU. Należy także wziąć pod uwagę to, czy osoba przyjmująca witaminę nie ma już znacznych niedoborów w organizmie. Nie należy także nadużywać tej witaminy. Nadmiar może prowadzić do powstawania kamieni żółciowych oraz powodować rozwój choroby trzustkowej poprzez to, że we krwi znajdzie się zbyt dużo wapnia. Dlatego bardzo ważne jest, aby wszystko, nawet witaminy stosować z umiarem.