Groch powinien odgrywać bardzo ważną rolę w diecie każdego z nas. Mimo, iż sięgają po niego przede wszystkim wegetarianie, warto wprowadzić go również do menu osoby mięsożernej. Jest to związane z dostarczaniem organizmowi sporej ilości białka, węglowodanów oraz błonnika. Dodatkowo, zapewnia on uczucie sytości, które przyda się każdemu.

Jakie właściwości ma groch?

Groch znamy już od tysięcy lat, a słynie on przede wszystkim ze swoich cennych wartości odżywczych oraz właściwości zdrowotnych. Roślina ta stanowi cenne źródło białka, jednakże w jej składzie występują również niezwykle istotne minerały. Chodzi między innymi o żelazo, wapń, fosfor, magnez oraz potas. W grochu występują witaminy wchodzące do grupy B, dzięki nim istnieje zdecydowanie mniejsza szansa na pojawienie się chorób układu nerwowego. Stany lękowe, depresje czy stres także stają się mniej dotkliwe w skutkach. W omawianej roślinie można znaleźć przeciwutleniacze, które są w sanie ochronić nas przed nowotworem. Chodzi przede wszystkim o raka jelita grubego, ale sprawdza się również w przypadku leczenia raka piersi, trzustki, prostaty oraz raka płuc. Warto jeszcze raz podkreślić, że groch stanowi idealną alternatywę dla mięsa dla wszystkich osób, które są na diecie wegańskiej bądź wegetariańskiej. Oprócz tego w roślinie tej można znaleźć spore ilości lizyny oraz treoniny i aminokwasów egzogennych. Warto mieć na uwadze, że człowiek nie wytwarza ich samodzielnie, stąd istnieje konieczność aby dostarczyć je wraz z pożywieniem. Dzięki białku możliwe jest budowanie tkanki mięśniowej, co sprawia, że mięśnie mogą rosnąć oraz regenerować się w szybkim tempie. Dieta bez białka sprawi, że człowiek nie będzie w stanie właściwie funkcjonować. Kolejna zaleta związana ze spożywaniem grochu polega na tym, że jest on niezwykle sycący. Nawet bardziej niż spożywane przez ludzi mięso. Jeśli więc zależy nam na zachowaniu szczupłej sylwetki warto sięgnąć po groch, a nie po czerwone mięso. Po zjedzeniu takiego dania uczucie sytości towarzyszy na dłużej, a do tego jest ono mniej kaloryczne. Mimo, iż jest on bardzo zdrowy, można wymienić szereg osób, które nie powinny sięgać po groch. Dotyczy to przede wszystkim ludzi, którzy mają problemy z żołądkiem, zmagają się z refluksem, albo chorobą wrzodową. Niedoczynność oraz nadczynność tarczycy także mogą stanowić problem. Jest to związane z tym, że w grochu występują związki zwane tioglikozydami, dzięki nim organizm ma trudności z wchłanianiem jodu. Brak tego pierwiastka sprawia, że można zmagać się z jeszcze większymi problemami z tarczycą. Groch daje wiele możliwości, można go używać w trakcie przygotowywania zup, różnorodnych dań oraz dodawać do sałatek.