Huśtawka nastrojów, nerwowość i niepokój towarzyszą wielu kobietom w wieku menstruacyjnym. Jest to naturalne zjawisko, które potrafi znacznie utrudnić życie kobietom i ich partnerom. Na irracjonalne zachowania kobiet wpływają różne czynniki, którym można zapobiegać i złagodzić uciążliwe objawy.

Dlaczego kobiety są humorzaste?

Winą za zmienne nastroje u kobiet obarczane są hormony, których poziom zmienia się podczas cyklu menstruacyjnego. Za dobry nastrój odpowiada serotonina, która jest wytwarzana przez mózg. Naukowcy dowiedli, że męski mózg wytwarza nawet o 50% więcej serotoniny niż mózg kobiecy. Niestety ma to związek z estrogenami- jeśli są na niskim poziomie, serotoniny także jest mniej. Największe rozdrażnienie i zły humor kobiety odczuwają około 2 dni przed menstruacją, a to właśnie wtedy jest najmniej estrogenów. Podobny stan jest u kobiet po porodzie oraz po menopauzie.

Co robić, by poprawić sobie nastrój?

Pomóc może jedzenie, co z pewnością nie ucieszy tej części kobiet, które odchudzają się i stosują się do ścisłych zasad diety. Warto wiedzieć, że humoru nie poprawi dieta wysokobiałkowa, ponieważ nie pozwala na spożywanie węglowodanów. Żywność, która poprawia humor to głównie produkty bogate w węglowodany np. pieczywo, czekolada. Aby zwiększyć produkcję serotoniny, można jeść kaszę, brązowy ryż, ryby, nasiona dyni i słonecznika, jajka, banany, awokado, muesli. Miłośniczki czekolady mogą poprawić sobie humor, zjadając kilka kostek gorzkiej czekolady, a dzięki temu mogą zauważyć, że miną również oznaki zmęczenia.

Złe samopoczucie podczas menstruacji. Dlaczego?

Pojawienie się miesiączki teoretycznie powinno zakończyć okres wahań nastrojów i złego samopoczucia. Niestety w większości przypadków tak nie jest- wraz z rozpoczęciem menstruacji pojawiają się skurcze i bóle brzucha, ogólne osłabienie i dyskomfort związany z krwawieniem. Niektóre kobiety borykają się ze zbyt obfitym krwawieniem, które powoduje trudności z normalnym funkcjonowaniem. Wtedy należy zgłosić się do lekarza ginekologa, który ustali przyczynę problemu i leczenie. Niekiedy zalecane jest stosowanie leków np. Hemorigen, Ascofer, Chellaflex żelazo, w celu uzupełnienia żelaza oraz zapobiegania nadmiernej ilości krwi. Aby menstruacja nie była zbyt uciążliwa, warto jeść produkty bogate w witaminy z grupy B oraz w witaminę D, a także w kwas foliowy. W trakcie miesiączki można również suplementować magnez i wapń, ponieważ pozytywnie wpływają na układ nerwowy, a dzięki temu zmniejsza się rozdrażnienie i nerwowość.