Siemię lniane jest wybawieniem dla osób zmagających się ze schorzeniami przewodu pokarmowego. Ma ono wiele cennych dla człowieka właściwości, jak chociażby chroni organizm kobiecy przez rakiem piersi, a także obniża poziom cholesterolu we krwi. Dowiedź się dlaczego należy spożywać niewielkie nasionka lnu.

Siemię lniane – co to takiego?

Siemię lniane to niewielkie, płaskie nasiona lnu koloru brązowego bądź złotego. Kiedy zostaną one wsypane do wody zaczynają pęcznieć oraz wytwarzają spore ilości śluzu. Nasiona te wykazują wiele właściwości zdrowotnych oraz wartości odżywczych, dlatego używa się ich od tysięcy lat. Aktualnie nie ma większych problemem z jego kupnem, gdyż siemię można znaleźć w każdej aptece, drogerii, a nawet sklepach. Jego cena jest przystępna, dlatego każdy powinien włączyć go do swojej diety.

Właściwości siemienia lnianego

Siemię lniane jest bogatym źródłem błonnika, lignanów oraz kwasów tłuszczowych omega-3. Kiedy spożyjemy jedną łyżkę siemienia lnianego organizm zostanie zbogacony o 3 gram błonnika. W składzie nasion występuje zarówno błonnik rozpuszczalny (do maksymalnie 40%), jak i błonnik nierozpuszczalny (jego zawartość waha się od 60 do 80%). Pierwszy z nich ma właściwości żelujące, dzięki czemu treść pokarmowa zaczyna wiązać się, co sprawia, że jedzenie dłużej zalega w żołądku, czyli przerwy między posiłkami są dłuższe, gdyż uczucie sytości pozostaje na znacznie dłużej. Włókna te mają pozytywny wpływ na pomniejszanie poziomu glukozy oraz cholesterolu we krwi.

Z kolei błonnik nierozpuszczalny sprawia, że masy kałowe mają większą objętość, jest to ściśle związane z wiązaniem wody. Błonnik tego typu jest wsparciem w przypadku zaparć, jednakże musi być połączony z wypijaniem sporych ilości wody. Jeśli spożywa się błonnik, a brak w diecie wody, zaparcia stają się jeszcze bardziej dokuczliwe.

Siemię lniane zawiera także lignany, czyli związki wykazujące właściwości antyoksydacyjne. Związki te sprawiają, że układ krążenia funkcjonuje we właściwy sposób, pomniejszona zostaje szansa na pojawienie się chorób wieńcowych oraz miażdżycy. Wpływają także na pracę układu hormonalnego, w związku z czym po siemię lniane powinny sięgać kobiety przechodzące menopauzę. Lignany sprawiają, że istnieje mniejsza szansa na pojawienie się schorzeń uwarunkowanych hormonami, wśród których mowa o nowotworze piersi oraz jajnika. Związki sprawiają, że poziom złego cholesterolu w organizmie zmniejsza się, tak samo w przypadku glukozy. Dzięki lignanom człowiek nie jest tak bardzo narażony na wystąpienie osteoporozy oraz powstrzymują one rozwijające się mikroorganizmy chorobotwórcze.

W siemieniu lnianym znajdują się spore ilości kwasów tłuszczowych omega-3, a także kwasu ALA. Ciężko jest znaleźć inne źródło roślinne zawierające tak duże ilości jak omawiane nasionka. Oba składniki są bardzo ważny, gdyż umożliwiają właściwe funkcjonowanie układu krążenia, zdecydowanie redukują stany zapalne oraz pomniejszają szansę wystąpienia miażdżycy i zakrzepów. Kwasy tłuszczowe omega-3 doskonale oddziałują na pracę ludzkiego mózgu oraz poprawiają pamięć. To również profilaktyka w przypadku nowotworów, gdyż kwasy wykazują właściwości ochronne. W 100 gram siemienia lnianego występuje aż 22,49 g kwasu tłuszczowego ALA.

Jak widać siemię lniane powinno zagościć na stałe w diecie każdego człowieka nie tylko ze względu na to, że pomaga w wielu schorzeniach oraz dolegliwościach, ale również chroni organizm przed niepożądanymi chorobami.