Tłuszczy nie może zabraknąć w zdrowej oraz zrównoważonej diecie. Sprawiają one, że człowiek dobrze funkcjonuje, jest zdrowy, a oprócz tego posiada odpowiednie dawki energii umożliwiające mu zmaganie się z intensywnym trybem życia. W jakiej formie należy je dostarczać organizmowi?

Rola tłuszczy w organizmie człowieka

Nie można całkowicie wyeliminować tłuszczy z diety człowieka, mimo iż wiele osób błędnie uważa, że odpowiadają one za przyrost wagi. Odgrywają one bardzo ważną rolę przede wszystkim w sytuacji, kiedy człowiek wykonuje pracę fizyczną. Nie warto jednak przesadzać z ich ilością, kiedy sytuacja jest wręcz przeciwna -chodzi o osoby nieaktywne, prowadzące siedzący tryb życia. W ich przypadku następuje przemiana niewykorzystanej energii w tłuszcz oraz gromadzenie go w formie tkanki tłuszczowej.

Reasumując, tłuszcz w diecie jest bardzo potrzebny, jednakże należy spożywać takie ilości, które zostają przez człowieka wykorzystane.

Jakie produkty należy spożywać?

Ryby stanowią idealne źródło tłuszczu. Mowa przede wszystkim o śledziach, łososiu, makreli i tuńczyku, gdyż zawierają one jakże potrzebne w diecie człowieka kwasy omega-3. Dzięki nim człowiek ma znacznie mniejszą szansę na zmaganie się ze schorzeniami sercowo-naczyniowych, wykazują działanie przeciwzapalne i zapobiegają depresji. Ich sposób przygotowania jest równie ważny, gdyż należy piec je na grillu, albo ewentualnie w piekarniku.

Numer dwa to awokado, gdyż nie stanowi źródła wielu kalorii, ale jest bogaty w jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Dodatkowo, zawiera on potas, fosfor, żelazo oraz witaminę E. Awokado to idealne rozwiązanie na wzbogacenie przygotowywanych sałatek oraz zdrowych kanapek.

W diecie nie może zabraknąć także nasion dyni oraz słonecznika i ziaren sezamu, które są bogate w kwasy tłuszczowe oddziałujące pozytywnie na poziom cholesterolu. Jako, że nie można przesadzać z tłuszczami zwierzęcymi warto dostarczać organizmowi tłuszczy właśnie w takiej postaci.

Orzechy laskowe oraz migdały są nie tylko zdrowe i zapobiegają chorobom na tle krążenia oraz schorzeniom serca, ale oprócz tego stanowią idealne źródło tłuszczu w diecie człowieka. Zawierają one kwasy tłuszczowe, błonnik pokarmowy, kwas foliowy, witaminę E, a także dużą ilość minerałów, wśród których należy wskazać na potas, wapń oraz magnez.

To jednak tylko przykłady, najważniejsze, aby dieta była urozmaicona i nie zawierała jedzenia typu fast food, słodkości oraz dań smażonych na głębokim tłuszczu.