Zdrowa dieta jest przede wszystkim różnorodna, bogata w produkty sezonowe oraz stworzona przy pomocy świeżych, pełnowartościowych produktów. Aby zachować właściwy balans w diecie nie może zabraknąć produktów pełnoziarnistych, gdyż stanowią one przede wszystkim cenne źródło błonnika. W czym można je znaleźć?

Dlaczego warto wybierać produkty pełnoziarniste? 

Kiedy do wytworzenia żywności używa się ziarna białego jest ono niepełnowartościowe. Jest to związane z faktem, że w trakcie czynności technologicznych usuwane się z niego witaminy, minerały oraz błonnik, które są tak ważne do właściwego funkcjonowania organizmu człowieka.

Kiedy sięgamy po produkty pełnoziarniste zawierają one zarówno mąkę pszenną pełnoziarnistą, jak i ziarna pszenicy, bielmo, zewnętrzną łuskę oraz zarodek. Tego typu produkty powinny być zjadane wiele razy każdego dnia. Eksperci szokują informując, że można sięgać po nie nawet 11 razy dziennie. Czy ta liczba nie świadczy o ich zbawiennych właściwościach oraz bogatym składzie?

Zalety produktów pełnoziarnistych

Produkty pełnoziarniste zawierają w sobie kwas foliowy, który odgrywa niezwykle istotną rolę w trakcie właściwego rozwijania się płodu w łonie matki, odgrywa on także ogromnie ważne zadanie w procesie krwiotwórczym. W ich składzie można wskazać również niacynę, czyli witaminę B3, wpływa ona na właściwe działanie układu nerwowego, oddziałuje na to w jakim stanie jest skóra oraz błony śluzowe. Obecność fosforu dobrze wpływa na kości i zęby oraz sprawia, że metabolizm człowieka przebiega we właściwy sposób. W ich składzie wyróżnia się także żelazo, które odpowiada za rozwój umysłowy, pracę układu immunologicznego. Bierze on aktywny udział w produkcji czerwonych krwinek, a do tego transportuje tlen. Należy również wspomnieć o roli magnezu oraz cynku, które także znajdują się w produktach pełnoziarnistych. Pierwszy z nich umożliwia właściwe funkcjonowanie mięśni oraz układu nerwowego, a cynk jest ściśle powiązany z układem odpornościowym, stanem kości oraz skóry.

Produkty pełnoziarniste – bogactwo błonnika

Błonnik odgrywa bardzo ważną rolę w organizmie. Jest wykorzystywany chociażby do perystaltyki jelit, co przekłada się na fakt, że osoby spożywające odpowiednie ilości błonnika nie mają zaparć. Dzięki jego obecności w organizmie wchłanianie tłuszczu występującego w pożywieniu jest ograniczone. Błonnik wiąże wodę, dlatego człowiek zjada mniej i dłużej czuje się syty, co jest dobrym rozwiązaniem dla osób odchudzających się oraz kontrolujących wagę. Dzięki niemu, poziom cukru pozostaje na jednym poziomie, co sprawia, że człowiek nie rzuca się wygłodniały na jedzenie.