Zmęczenie, "łamanie w kościach" czy ból głowy to częste reakcje organizmu na zmiany warunków atmosferycznych. Przypadłość ta, zwana meteopatią dotyka coraz większą liczbę osób. Czym jest i jak sobie z nią radzić?

Co to jest meteopatia?

Meteopatia zwana także meteoropatią nie jest chorobą. To swoista nadwrażliwość organizmu ludzkiego na zmiany zachodzące w pogodzie. Kluczową rolę odgrywają tutaj temperatura i wilgotność powietrza, ciśnienie atmosferyczne oraz wiatr. Szacuje się, że meteopatia dotyka nawet 50% Polaków co wynika ze specyficznego położenia geograficznego Polski i frontów atmosferycznych u nas występujących. Reakcje organizmu na zmiany pogodowe mogą pojawić się w każdym wieku, choć meteopatia dotyka przede wszystkim kobiety, osoby starsze, jak i te zmagające się z przewlekłymi chorobami, stresem lub/i osłabionym układem odpornościowym. 

Objawy meteopatii 

Meteopatia objawia się przede wszystkim:

·      skokami ciśnienia tętniczego

·      sennością

·      zmęczeniem

·      problemami z koncentracją

·      ogólnym rozdrażnieniem

·      bólem głowy.

Przypadłość ta jest uciążliwa przede wszystkim dla osób zmagających się na co dzień z przewlekłymi chorobami, takimi jak np. schorzenia reumatyczne (wówczas wzmaga się ból i sztywność stawów oraz mięśni), problemami z układem krążenia i sercem (pojawia się ból w klatce piersiowej oraz zmienia się krzepliwość krwi, co w przypadku miażdżycy może skutkować nawet zawałem serca), alergią, padaczką czy wrzodami żołądka.

Jak leczyć meteopatię?

Jako, że meteopatia nie jest chorobą a przypadłością nie ma na nią konkretnego leku. Można jednak skutecznie łagodzić przebieg nieprzyjemnych symptomów, które jej zwyczajowo towarzyszą. Uczucie zmęczenia, senność i problemy z koncentracją pomogą zniwelować zioła, takie jak żeń - szeń czy guarana (będące alternatywą dla kawy). Dziurawiec i melisa skutecznie wyciszą i uspokoją. Meteopaci powinni zwracać szczególną uwagę na sposób odżywiania. Zdrowa i zbilansowana dieta powinna być bogata w produkty zawierające witaminy z grupy B (wpływające na prawidłowe działanie układu nerwowego) oraz minerały, zwłaszcza magnez, który reguluje pracę serca przy jednoczesnym wzroście odporności na stres. W okresie jesienno - zimowym warto rozpocząć suplementację witaminy D.

Nie bez znaczenia jest również aktywność fizyczna. Regularne przebywanie na świeżym powietrzu pozwala bowiem nie tylko zwalczyć zmęczenie i senność, ale przede wszystkim to skuteczne remedium na poprawę nastroju, za co odpowiadają endorfiny wyzwalające się w trakcie ćwiczeń. Finalnie, meteopaci powinni zadbać o prawidłową higienę snu. Zaleca się przesypianie 7-8 godzin dziennie, co pozwala na regenerację organizmu, poprawę samopoczucia i zwiększenie sił witalnych.