Serotonina jest neuroprzekaźnikiem, który jest niezbędny do funkcjonowania organizmu. Odpowiada za nasze samopoczucie, jeśli poziom serotoniny jest niski, pojawia się rozdrażnienie lub zły nastrój. Powstaje w wyniku rozkładu aminokwasu, jakim jest tryptofan.

Rola serotoniny w naszym organizmie

Serotonina jest zwana hormonem szczęścia, jeśli nie zostanie dostarczona z pożywieniem, jej poziom spada, co wiąże się z obniżeniem nastroju, problemami ze snem lub nawet z agresywnymi zachowaniami. Niedobór może też wpłynąć na problemy z pamięcią i koncentracją, a poza tym przyczynia się do otyłości, gdyż powoduje objadanie się. Serotonina korzystnie wpływa na sen, zwiększa apetyt oraz przynosi przyjemność z jedzenia. Jest odpowiedzialna za odczuwanie bólu, jeśli poziom serotoniny jest niski, ból jest odczuwany silniej. Wtedy częściej mogą występować migreny. Ponadto serotonina zwiększa popęd seksualny oraz wpływa na dojrzewanie i menstruację.

W jakich produktach się znajduje?

Aby zadbać o odpowiedni poziom serotoniny, dieta powinna zawierać tryptofan. Znajduje się on w bananach, mięsie indyka i kurczaka, w jajkach, fasoli i serze. Oprócz spożywania tych produktów należy pobudzić produkcję serotoniny. Tryptofan jako aminokwas pochodzący z zewnątrz jest traktowany przez nasze ciało jako mniej ważny, dlatego trzeba ułatwić jego wchłanianie. Ułatwimy to poprzez zwiększenie produkcji insuliny, której wyrzut następuje po zjedzeniu węglowodanów, czyli cukrów. Tryptofan dzięki insulinie dostaje się do krwioobiegu, następnie do mózgu, gdzie w szyszynce następuje produkcja serotoniny. Dlatego właśnie słodycze poprawiają nastrój i stymulują produkcję „hormonu szczęścia”. Należy też jeść produkty bogate w witaminę B, które są potrzebne do syntezy serotoniny. Dlatego warto sięgnąć po razowe pieczywo, kaszę, brązowy ryż, a także orzechy, pestki dyni i słonecznika.

Podsumowując dieta dla produkcji serotoniny, powinna być węglowodanowa i beztłuszczowa. Warto włączyć także ryby i jajka, a czekolada zalecana jest tylko gorzka, z 70% zawartością kakao. Aby wspomóc produkcję serotoniny, zaleca się aktywność fizyczną, codziennie minimum pół godziny. Wpływ na samopoczucie człowieka ma słońce. Niedobór światła powoduje wydzielanie większej ilości melatoniny, co wywołuje ospałość. W słoneczny dzień samopoczucie jest lepsze, ponieważ melatonina nie jest uwalniana.