Są świetnym zamiennikiem słodyczy. Mają całe mnóstwo kalorii, ale także niezbędnych każdemu witamin i minerałów. Mowa oczywiście o suszonych owocach. Dlaczego warto jej jeść zamiast słodyczy? O tym poniżej.

Czym są suszone owoce?

Suszenie jest jedną z metod konserwacji produktów. To sposób ich przechowywania bez użycia szkodliwych konserwantów. Suszeniem owoców zajmowano się już w starożytności. Wtedy używano w tym celu wiatru oraz promieni słonecznych. Dziś, aby ususzyć wybrany owoc, wystarczy mieć suszarkę do owoców. Dzięki tego typu urządzeniom suszenie przebiega bardzo szybko w sposób równie naturalny, jak przy użyciu sił natury. Oczywistością jest, że suszone owoce to bomba kaloryczna. Już 100 g tego produktu dostarcza około 300 kcal. Wszystko oczywiście uzależnione jest od rodzaju suszonego owocu. Najmniej kaloryczne są jabłka i gruszki, a najbardziej morele, śliwki i winogrona. Kaloryczność ta jest wynikiem pozbawienia pierwotnego produktu najmniej kalorycznego składnika, czyli wody. Po jej odparowaniu powstaje suchy miąższ.

Skoncentrowana dawka zdrowia i smaku

Suszone owoce podobnie jak ich świeże odpowiedniki nie zawierają tłuszczu. Niska jest w nich także zawartość sodu. Bez wahania można je nazwać prawdziwą bombą witaminową. Zawierają one bardzo duża ilość witaminy A oraz E, całe mnóstwo żelaza, błonnika i wapnia. Można więc spożywać je w zastępstwie suplementów diety. Suszone owoce polecane są w wielu schorzeniach. Z uwagi na zawartość pektyn, sprawiają, że regularne ich spożywanie obniża poziom złego cholesterolu. Każdy owoc po ususzeniu ma swoje właściwości.

• Śliwki – zawierają błonnik, który działa przeczyszczająco. Stąd są bardzo pomocne w problemach trawiennych np. przy zaparciach. Produkt ten w swym składzie zawiera także beta karoten, witaminy C i E, wapń, żelazo i magnez.
• Jabłka – są skarbnicą związków pektynowych. Doskonale wpływają na układ trawienny i obniżają cholesterol. Zawierają witaminy z grupy B, witaminę C, potas oraz bor.
• Żurawina – posiada znane wszystkim właściwości wspomagające leczenie infekcji układu moczowego. Dodatkowo jej spożywanie zapobiega powstaniu kamicy nerkowej.
• Rodzynki – zawierają dużą ilość błonnika, wapnia i magnezu. Są sycącą i zdrową przekąską. Z uwagi na zawartość fosforu wpływają pozytywnie na stan kości i uzębienia.

Suszone owoce to świetny wybór, zwłaszcza dla osób lubiących słodycze. Oprócz dobrego smaku dostarczają także niezbędne organizmowi składniki. Trzeba jednak uważać, spożywając duże ich ilości. Z uwagi na dużą zawartość cukru, podobnie jak jedząc słodycze, można po nich szybko przytyć. Nie są wskazane również przy niektórych chorobach przewlekłych np. cukrzycy.