Zaburzenia pamięci dotykają nie tylko osoby w zaawansowanym wieku, ale coraz więcej młodych ludzi ma z tym problem. Dzieje się tak, ponieważ mózg musi przetwarzać w ciągu dnia mnóstwo informacji, zarówno głosowych, jak i obrazkowych, co wcześniej na pewno nie miało miejsca.

Dbaj o dobrą dietę

To co jesz, ma ogromne znaczenie i wpływa na twoją aktywność, procesy poznawcze, emocje, jakość snu itd. Jeśli przesadzasz z cukrami prostymi, za często objadając się czekoladkami i cukierkami oraz jesz fast foody czy chipsy, na pewno nie odżywiasz się prawidłowo. Tylko zbilansowana dieta zapewni ci odpowiednią dawkę energii na cały dzień, pobudzi mózg do myślenia i zapewni prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Co więc jeść, aby poprawić pamięć i koncentrację? Przede wszystkim zadbaj o dostarczenie sobie węglowodanów złożonych, które są przyswajane powoli i przez to dłużej zaopatrują organizm w niezbędną do działania energię. Są to m.in. pełnoziarniste produkty, takich jak kasze, musli, groch, fasola, otręby czy ziemniaki. Po drugie, wzbogać swój jadłospis o pełnowartościowe białko, niezbędny budulec całego organizmu. Kryje się ono w takich produktach jak mięso, drób, ryby, jajka czy mleko. Czy to już wszystko? Nie do końca. Warto też pamiętać o minerałach, a przede wszystkim o żelazie, pierwiastku bardzo potrzebnym do transportu tlenu do mózgu. W sporych ilościach żelazo występuje w roślinach strączkowych, pietruszce, rodzynkach czy orzechach. Nie zapominaj też o witaminach, których jest pod dostatkiem w świeżych owocach i warzywach. Szczególnie jedzenie nowalijek wzmacnia organizm, chroniąc m.in. przed zimowymi infekcjami.

Dotleniaj mózg!

Sport to zdrowie, byle wiedzieć, jak ćwiczyć i kiedy. Nie musisz się przetrenowywać, aby zahartować organizm, wyciszyć i dotlenić przemęczony mózg. Półgodzinny spacer, kijki nordic walking czy delikatny trucht – to naprawdę wystarczy, jeśli będziesz dbać o systematyczność w ciągu tygodnia. Codziennie, cztery razy, lub chociaż dwa razy w tygodniu przeznaczyć na poprawianie swojej kondycji, to już naprawdę sporo.

Zdrowy sen i wyciszenie!

Jeśli będziesz zarywać noce, nie zadbasz o głęboki, spokojny sen, na pewno będzie ci się trudno skoncentrować w ciągu dnia na wykonywaniu pracy, nawet niewymagającej dużego wysiłku. Trudność będzie ci sprawiać także wysiłek intelektualny, np. nauka, przyswajanie nowych wiadomości, czy czytanie. Będziesz gubić wątek, zapominać, mylić się itd. Taki sam wpływ na mózg ma niepokój i ciągły stres. Przeżywanie silnych emocji, stresogennych sytuacji, rodzi ciągłe napięcia, organizm traci odporność, a mózg pracuje na wolniejszych obrotach. Znana chyba każdemu mgła umysłowa nie jest niczym przyjemnym, a w takich sytuacjach o nią nie trudno.

Lecytyna – co to takiego?

Lecytyna jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mózgu. Jest składnikiem błony komórkowej, zapewniającym jej wytrzymałość i stabilność. Dzięki niej odbywa się także przewodnictwo impulsów nerwowych w mózgu i tkance nerwowej. Oczywiście to nie wszystkie zalety lecytyny. Pomaga też w radzeniu sobie ze stresem i wzmacnia odporność organizmu, nie tylko w sytuacjach wzmożonego napięcia. Zawarte w niej takie substancje jak cholina czy fosfatydyloseryna wpływają na usprawnienie procesów poznawczych, czyli pamięci. Cenne właściwości lecytyny można by wymieniać w nieskończoność, ponieważ jest ich jeszcze sporo. Wpływa na układ naczyniowo-sercowy, chroni wątrobę i jelita, a także pomaga utrzymać zdrowy wygląd skóry i włosów. Rodzi się więc pytanie, gdzie szukać lecytyny? Pewne jest, że znajduje się w każdej komórce ciała, a szukać jej należy w żółtku, soi, fasoli, rzepaku, orzeszkach ziemnych i włoskich, czy kiełkach pszenicy. Lecytyna jest człowiekowi bardzo potrzebna, dlatego warto troszkę więcej się o niej dowiedzieć.

Preparaty z lecytyną!

Wiele osób korzysta z różnych preparatów, zawierających w swoim składzie lecytynę. Sięgają po nią szczególnie osoby starsze, ale też osoby nieradzące sobie ze stresem oraz ci, którzy muszą przyswajać sporą ilość wiedzy. Wybór jest naprawdę spory i każdy może wybrać odpowiedni dla siebie produkt – kapsułki, lecytyna w płynie czy może w proszku do rozpuszczenia.