Odpowiednio zbilansowana dieta powinna dostarczać niezbędnych składników jakościowych i ilościowych, które są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Konsekwencją dostarczenia zbyt małej ilości pożywienia będzie niedożywienie. Z kolei nadmierna podaż energii może prowadzić do nadwagi i otyłości, które są determinantem wielu poważnych chorób takich jak nadciśnienie tętnicze, cukrzyca czy zaburzenia metaboliczne.

Często nie zdajemy sobie sprawy z kaloryczności różnych produktów spożywczych. Zdecydowana mniejszość z nas zadaje sobie trud, by doczytać te informacje z opakowania produktu, a zwykle to wystarczy, by uniknąć kalorycznych bomb.

Light! Czy na pewno?

To jedna z największych żywieniowych pułapek. Produkty z oznaczeniem light wydają nam się zdrowsze i przede wszystkim mniej kaloryczne. Niestety w większości przypadków produkty z takim oznaczeniem zawierają więcej cukru niż ich normalne odpowiedniki. Nie warto łapać się na chwytliwe slogany i najlepiej zawsze sprawdzać skład takich produktów.

Bez cukru! A co z zamiennikami?

Coraz ciężej znaleźć na rynku produkt, który nie zawiera dodatków cukru. Niczym nowym nie jest wiedza dotycząca jego szkodliwości dla ludzkiego organizmu, szczególnie jeśli jest spożywany w nadmiarze. Na opakowaniach coraz częściej pojawiają się dopiski, że dany produkt nie zawiera cukru. Czy na pewno? Możliwe. Jednak producenci często zastępują cukier dodatkiem syropu glukozowo- fruktozowego bądź sztucznych słodzików. Żadne z nich nie wpływa korzystnie na organizm, a spożywając produkty z ich dużą zawartością dostarczamy o wiele więcej kalorii.

Jogurty- nie wybieraj w ciemno!

Jogurty tworzą grupę przetworów mlecznych, która przez większość jest uznawana za produkty zdrowe i pełnowartościowe. Niestety wszelkiego typu jogurty owocowe zwykle zawierają dodatki szkodliwych substancji, barwników i konserwantów. Słusznym wyborem będzie jogurt naturalny, do którego sami możemy dodać świeże czy suszone owoce. Jest on bardziej wartościowy i nie dostarcza zbędnych kalorii. 

Nie tylko jedzenie, czyli kaloryczne napoje

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że napoje również są kaloryczne. Szczególną uwagę należy zwracać na słodkie soki, w których składzie często znajdują się słodziki, cukry czy syrop glukozowo- fruktozowy. Nawet na pierwszy rzut oka, niepozorne wody smakowe, rzadko pozbawione są konserwantów i dodatku cukru. Do wysokokalorycznych napojów zaliczają się także alkohole. Dlatego warto przemyśleć wybór, np. wina do wieczornej kolacji.