Joga jest jedną z najpopularniejszych form aktywności fizycznej. Dla osób, które wciągną się w jogę, staje się ona również filozofią i stylem życia. Co warto wiedzieć o jodze? Dla kogo polecana jest joga?

Skąd pochodzi joga?

Joga wywodzi się z Indii. Uznawana jest ona za jeden z sześciu systemów filozoficznych. Skupia się ona na połączeniu pomiędzy stanem fizycznym ciała a równowagą duchową. Początkowo joga praktykowana była przez mnichów buddyjskich, jako droga osiągnięcia samodyscypliny i doskonałości duchowej. Polegała ona na długotrwałej medytacji oraz odcięciu się od bodźców zewnętrznych. W świecie zachodu największą popularność zdobyła hatha joga, będąca systemem ćwiczeń fizycznych i umysłowych, uprawianych dla zdrowia ciała i umysłu. Korzyści dla zdrowia z uprawiania jogi Systematyczne uprawianie jogi przynosi następujące korzyści zdrowotne: • poprawa kondycji fizycznej, • poprawa kondycji psychicznej, • poprawa koordynacji ruchowej, • uregulowanie ciśnienia krwi, • poprawa jakości snu, • przypływ energii, • zwiększenie wydolności krążeniowo-oddechowej, • zwiększenie elastyczności i rozciągliwości mięśni i stawów.

Jak wybrać szkołę jogi?

Na rynku istnieje wiele szkół prowadzących zajęcia jogi. Wybierając szkołę, należy zrobić rzetelne rozeznanie. Najważniejszym aspektem, na który trzeba zwrócić uwagę jest doświadczenie trenera- tzw. jogina. Warto również wybrać się na zajęcia próbne, aby ocenić sposób ich prowadzenia.

Dla kogo polecana jest joga?

Joga ma wiele rodzajów, które przeznaczone są dla osób o różnym stopniu sprawności fizycznej. Decydując się na wybór zajęć należy uwzględnić własny stan zdrowia i możliwości swojego organizmu. Należy pamiętać, że tę formę aktywności fizycznej mogą wykonywać osoby ze wszystkich grup wiekowych. Łagodniejsze formy jogi polecane są również osobom po urazach fizycznych, ze schorzeniami kręgosłupa, a także kobietom w ciąży. Istnieją również bardziej dynamiczne, usportowione rodzaje jogi, takie jak power joga, które przeznaczone są dla osób sprawnych fizycznie lubiących sportową rywalizację.

Czego potrzebujesz do ćwiczenia jogi?

Do ćwiczenia jogi potrzebna jest dobrej jakości mata (antypoślizgowa, sprężysta, odpowiedniej wielkości) oraz luźny, niekrępujący ruchów strój. Buty sportowe nie są potrzebne - ćwiczenia wykonujemy na boso.